tag:blogger.com,1999:blog-3397868265350130060.post1095341392179028103..comments2013-06-22T17:47:44.433+02:00Comments on Inspektør Torbjørns stemme: Ny læreplan i norskTorbjørnhttp://www.blogger.com/profile/17248262868691382698noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-3397868265350130060.post-91689521078752082072013-06-22T17:47:44.433+02:002013-06-22T17:47:44.433+02:00Det er riktig det du hevder med en mindre betydnin...Det er riktig det du hevder med en mindre betydning i videregående skole. DERSOM man velger VG2 realfag, men da blir "fordelen" for en realist redusert sammenlignet med en filolog som velger VG2 Språk, samfunnsfag og økonomi, som heller får sin "fordel" forsterket. Derfor blir sammenligning i videregående relevant bare om man sammenligner et fullt realfagsløp med et fullt SSØ-løp, eller om man kun ser på fellesfagene.Torbjørnhttps://www.blogger.com/profile/17248262868691382698noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3397868265350130060.post-34029851255450388402013-06-22T17:01:25.445+02:002013-06-22T17:01:25.445+02:00Fint innlegg. Noen nyanser for vgs.
I norsk får ma...Fint innlegg. Noen nyanser for vgs.<br />I norsk får man altså 3 standpunkt for tre år norsk. Alle får i tillegg 1 eksamenskarakter i hovedmål, en del også i sidemål eller muntlig og et lite mindretall får seks norsk-karakterer på vitnemålet.<br /><br />For en elev som er sterk i realfag, vil man få 1 karakter i matte i vg1, + evt eksamen, det samme i naturfag. På vg2 og vg3 har elevene matte og gjerne to andre programfag, gjerne fysikk og kjemi eller biologi. Disse elevene får altså ofte 2 standpunktkarakterer + ev eksamen på vg1, 3 standpunkt + en ev eksamen i vg2 og 3 standpunkt + 1-2 eksamener på vg3. De får altså 4-6 kararkterer i norsk og 8-12 i realfag. I tillegg får de karakterer i engelsk og fremmedspråk, men det vil jeg vel si er fag er viktige for realfagene også. Slik sett blir kommentarene dine om karakterfordeling mindre relevante for vgs. I tillegg konkurrerer elever som tar realfag i liten grad mot andre elever om studieplasser.<br /><br />Karaktermengden i norsk på vgs kan sikkert diskuteres, men den veier passe på vitnemålet ettersom elevene har omtrent like stort timetall i norsk på vgs so, i f.eks. matte - og altså like mange karakterer. Dette kunne man selvsagt imidlertid ha løst på andre vis, ved for eksempel å vekte en enkelt karakter i norsk med 3.<br /><br />Når det gjelder det du skriver om hvilke mål som hører til hvilken karakter, så er det akkurat like relevant i vgs, og en fullstendig meningsløs ordning. Grunnlaget for de tre karakterene er svært ullent.Til og med merkelappene "hovedmål" og "sidemål" gir liten mening - det er ikke mange arbeidstakere som har behov for den distinksjonen.Bjørn Helgehttps://www.blogger.com/profile/06502927202419240617noreply@blogger.com