Om meg

Bildet mitt
Inspektør og rådgiver ved Selbu ungdomsskole

fredag 18. februar 2011

Rektorskolen

Det er fredag kveld, og tacoen er fortært. Skavlan skravler, og mine tanker forsvinner fra hans. Den tredje tredagers samlinga i rektorskolen ble avsluttet i dag. Vi fikk høre kloke ord fra Gunnar Engvik, Roy-Asle Andreassen, Anne Berit Emstad, Carl Fredrik Dohns og Kjell Atle Halvorsen. Hva de snakket om skal jeg si litt mer om senere. Derimot tenkte jeg å kommentere litt om hva denne besynderlige konstellasjonen, Rektorskolen, er? Min avdeling heter sågar Rektorskolen nord for dovre - Campus Trondheim.

For det første mangler den i motsetning til de fleste andre skoler et fast tilholdssted. Hittil har vi vært samlet på Gløshaugen, Nova og Britannia Hotell. Dette er ikke til forkleinelse for min nye skole, men et apropos til at rektorskolen ikke er som andre skoler. For å ta det formelt er Rektorskolen nord for Dovre er en del av nasjonalt utdanningstilbud for rektorer og gjennomføres på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rektorskolen nord for Dovre drives av Program for lærerutdanning ved NTNU i samarbeid med Universitetet i Tromsø og høgskolene i Bodø, Nord-Trøndelag, Sør-Trøndelag og Volda.

For meg er Rektorskolen en mulighet til å øke min faglige innsikt i jobben min som inspektør ved Selbu ungdomsskole. Jeg ønsker å gjøre skolelederverktøykassen min fyldigere og bli mer bevisst i hvilke utfordringer som krever hvilke verktøy.

I tillegg er rektorskolen et besynderlig navn på en skolelederutdanning, og selv om det kan avstedkomme et bredt spekter av følelser mellom stolthet og skjemsel å erklære seg som student der, er det utvilsomt et godt studietilbud som er nyttig for enhver i min og lignende situasjoner.

Nå har Skavlan skravlet ferdig, og jeg skal bryne tankene mine på krim på TV.

3 kommentarer:

  1. Godt å se aat du er i gang, Torbjørn. Dette er jo også et godt egnet sted å gi uttrykk for hva som gir godt - og mindre godt -utbytte av det vi holder på med i denne "besynderlige" skolen. Opplever at vi får for lite tid til denslags på samling.

    SvarSlett
  2. Velkommen inn i blogg verden du også, Torbjørn. Det blir spennende å se om vi får til dette. Uansett føler jeg meg på et vis yngre ved å være en "blogger". Tvi,tvi :)

    SvarSlett
  3. Mange interessante tanker du Torbjørn, både på blogg og samlinger.

    SvarSlett