Om meg

Bildet mitt
Inspektør og rådgiver ved Selbu ungdomsskole

onsdag 6. april 2011

Nytt kroppsøvingsfag?

Utdanningsdirektoratet kunne i dag berette at de kommer til å gjennomføre en gjennomgang av kroppsøvingsfaget i skolen. De sier at de blant annet skal se på det faglige innholdet i faget, og hvordan elevenes forutsetninger og resultater på prestasjonstester skal innvirke på vurderingen.

Jeg håper Udir i denne gjennomgangen klarer å holde på tanken om at den norske skolen ikke har behov for en økt teoretisering av de praktisk-estetiske fagene. Norske elever har behov for økt fysisk aktivitet og flere praktiske mestringsarenaer. Kroppsøving er et fag som er veldig godt egnet til å bidra til dette. Det er viktig at faget gir elevene kunnskap og kompetanse de har behov for. Jeg vil trekke frem svømming og førstehjelp som essensielt. Utover dette bør faget først og fremst skape glede over å være i fysisk aktivitet. Kompetansebegrepet bør tones ned innen kroppsøving.

I grunnskolen skal lærerne ta hensyn til elevenes forutsetning i vurdering i faget, mens i videregående skal man ikke det. Etter min mening bør grunnskolens praksis også gjelde for videregående. Vurderingen i kroppsøving bør, etter min mening, ta større utgangspunkt i elevens innsats og holdning til fysisk aktivitet.

Jeg håper ikke Udir faller i fella ved å innskrenke elevenes mulighet til å lykkes og trives i nok et fag i skolen.

2 kommentarer:

  1. Viktig tema dette her. Jeg syns Udir bommer om det er vurdering i faget som får fokus. Problemet er heller at de fleste barn i Norge ikke har utdannede kroppsøvingslærere, og at de har for få kroppsøvingstimer. Har lest at
    elever som har hatt utdannede
    kroppsøvingslærere, utvikler i større grad motoriske ferdigheter og styrke og forblir mer aktive som voksne sammenlignet med dem som ikke har hatt lærere med kompetanse. Jeg tror på økt fysisk aktivitet i skolen,- med allsidig aktivitet og stor vekt på tilpasset opplæring.Enig i at vurdering må ta utgangspunkt i innsats og holdning. Folkehelseperspektivet er det viktigste!

    SvarSlett
  2. Kunne ikke vært mer enig - med dere begge to! Hvorfor ikke forsøke å påvirke prosessen gjennom tekster til media? Bladet Utdanning, for eksempel, eller leserbrev til Adressa eller Aftenposten? (Dette er IKKE et nytt arbeidskrav eller en ny mappetekst!)Men teksten er jo så godt som ferdig allerede (og jeg finner ikke utdanningsministeren blant følgerne på bloggen din, Torbjørn).

    SvarSlett